Saturday 15 November 2014

1998, Perginya Seorang Wali

Pada hari ini,tahun 1998, ayah dah pergi buat selama-lamanya.
Status aku dan adik-beradik secara automatik bertukar menjadi yatim.
Wali utama untuk menikahkan kami pergi menghadap Ilahi.
Tonggak utama sebuah keluarga sudah tiada, pergi tanpa meninggalkan apa-apa.
Tiada wasiat, tiada harta, tiada kata-kata akhir dari seorang ayah.
Juga kenangan yang terhad untuk kami pahat dalam ingatan.
Yang tinggal hanya kami tiga beradik.
Menjadi bukti yang dia pernah bergelar seorang ayah.
Kami tiga beradik, puteri kesemuanya.
Ketika itu aku berumur 7 tahun, adik-adik aku masing-masing 5 dan 4 tahun.
Tinggallah seorang ibu muda, mungkin bingung memikirkan cara nak membesarkan kami.

Setelah hakikat dihadam dan redha, maka kami pun meneruskan kehidupan.
Redha, seawal usia itu manakan aku faham erti perkataan itu.
Yang aku tahu, secara lahiriah, kehidupan kami tidak banyak berubah.
Mungkin dah terbiasa dengan ketiadaaan ayah yang hanya sesekali berada di rumah.
Disebabkan kerjanya sebagai permandu lori yang menuntut dia selalu berkelana.
Secara batiniah, aku tahu dan faham yang emak sedang bergelut.
Bergelut memastikan kami semua menjalani kehidupan seperti keluarga lain.
Yang ada tempat berteduh, cukup makan pakai, ada pendidikan.

Kami adik-beradik mula memahami kepayahan emak.
Kami belajar berdikari.
Kami belajar tidak meminta-minta.
Kami belajar bertoleransi.
Kami belajar bersyukur.
Kami belajar tabah dan sabar.
Kami belajar berterima kasih.
Kami belajar untuk bertanggungjawab atas setiap tindakan kami.
Banyak perkara yang dipelajari, yang tiada dalam silibus akademik.

Berpindah-randah menjadi perkara rutin buat kami sekeluarga.
Berjauhan dengan emak turut menjadi perkara biasa.
Kerana kami sering dihantar pulang ke kampung sewaktu cuti sekolah.
Adik-adik selalu ditinggalkan di kampung bersama atok dan nenek.
Pada waktu itu, aku yang sering tinggal dengan emak kerana perlu bersekolah.
Selalu aku dengar orang pesan, "Akak belajar rajin-rajin, jadi orang berguna bila besar nanti".
Walaupun tak diberitahu secara terperinci, namun aku sedar tanggungjawab aku.
Khususnya tanggungjawab sebagai anak sulung.
Aku harus jadi yang terbaik, contoh kepada adik-adik.
Ibaratnya, menjadi penanda aras kepada agar mereka boleh mencontohi aku.
Atau lebih hebat lagi.

Turut aku sedar, tanggungjawab atas emak.
Menjaga dan membela kebajikan emak dan juga adik-beradik aku.
Emak turut menekankan betapa pentingnya pendidikan.
Pada awalnya, sering aku leka dan tak serius dalam pelajaran.
Akibatnya, selalu kena 'bantai' dengan emak bagi mendisiplinkan aku.
Ada satu ketika aku pernah menipu emak dengan keputusan periksa akhir tahun.
Ketika itu, aku berusia 8 tahun, bersamaan dengan Darjah 2.
Namun tembelang aku bocor bila tibanya hari 'report card'.
Tiada air mata, tetapi hanya kekecewaan yang mendalam terlihat dalam mata emak.
Pembantaian emosi yang maha hebat kepada aku.
Sejak itu, aku membulatkan tekad untuk lakukan yang terbaik.
Agar tak perlu berbohong pada emak lagi.

Tanggal 15 November 1998.
Mengubah kehidupan kami 360 darjah.
Bergelar yatim tidak memberikan kami tiket.
Tiket untuk mendapat layanan baik dari semua insan.
Kepahitan lebih banyak mendominasi kemanisan perjalanan kami.
Namun, ia membentuk kami yang hari ini.
Menjadikan aku yang hari ini.
Berusaha dan doa agar kehidupan kami sekeluarga lebih baik dari sebelum ini.
Mungkin keluarga kami nampak tempang pada mata kasar.
Disebabkan tiada seorang lelaki bergelar ayah.
Hakikatnya kami semua berbahagia dalam erti kami sendiri.
Kerana ayah tetap hidup dalam hati kami, InsyaAllah.

Al-Fatihah



No comments:

Post a Comment

What is on your mind? Share it with me :D

See you at the next pit stop