Sunday 6 September 2015

Aku Cemburu

dongak ke langit biru,
aku lihat burung-burung,
berterbangan,
bebas,
tiada pagar merentangi,

aku cemburu.

renung ke dalam tasik,
aku lihat ikan-ikan,
berenang,
bebas,
tiada jaring menghalang,

aku cemburu.

aku tengok si kaya,
seronoknya dia,
bebas,
ke sana ke mari,
tanpa bimbang,
bebanan dan tanggungjawab,

aku cemburu.

hei manusia!
engkau dah kenapa?
sibuk cemburu sana sini,
tak reti bersyukur?
apa kau ingat semua kau nampak tu bagus?
apa kau lebih tahu dari AKU??

bersyukurlah,
engkau masih bernyawa,
jantung engkau tak AKU sekat degupannya,
engkau masih bebas,
untuk bernyawa.

yang penting,
bersyukur,
dan ingat AKU selalu,
baru engkau rasa cukup,
ingat AKU,
engkau akan sentiasa bebas.

Apa kau nampak itu semua bagus pada kau? Kau salah.


 

No comments:

Post a Comment

What is on your mind? Share it with me :D

See you at the next pit stop