Thursday 26 June 2014

Servis Samsung Yang ****


Salam w.b.t dan Hi, Folks.

Apa khabar semua? Alhamdulillah, kita secara fizikal, OK setakat ini. Cuma dah hampir tiga minggu mengalami mental torture yang sangat menyeksakan dan menyesakkan. Hal ini berkaitan dengan nama company kat tajuk itu, ye, SAMSUNG!!! Ok, ini bukanlah hal mencari kerja dengan Samsung. Ini hal berkaitan dengan peti ais Samsung kat rumah kita yang rosak dan khidmat pelanggan Samsung yang suck tahap lubang jamban.

Peti ais di rumah, yang berjenama SAMSUNG ni rosak pada 6 Jun (Jumaat) yang lepas. Peti ais ni jenis side-to-side door dan macam produk keluaran baru. Warranty nya setahun. Masalah dengan peti ais kita ni adalah freezer nya tak sejuk, dan semua makanan dan lauk mencair. Suhu freezer range sepatutnya -14 ke -25 degree C. Dan bahagian fridge nya adalah 1 ke 7 degree C. Mula-mula bahagian freezer yang suhunya meningkat naik ke 25 degree C, kemudian merebak ke bahagian fridge. Untuk makluman esoknya iaitu 7 Jun (Sabtu) adalah IELTS Exam. Kita takdalah terganggu sangat, tetapi emak kita terganggu. Yelah, risau sebab beli bukannya murah dan dalam tu banyak lauk. Lauk pauk tu bekalan untuk bulan Puasa sekali. Bila dia risau, sedikit sebanyak kita pun risaulah.

Sabtu, pergilah kedai Cina yang tempat beli peti ais tu tapi tutup sebab Birthday Sultan. So, tunggulah hari Isnin. Sementara menunggu tu, belilah ais batu satu beg. Beli masa tu dari kedai Fajar Indah, harganya RM4.00 satu beg. Pastu angkatlah ais masuk rumah, kemas lauk masukkan dalam kotak, dan susun dengan ais yang dibeli. Hari Isnin tu, buat report dengan dealer. Dia kata dalam seminggu, technician Samsung akan datang ke rumah untuk betulkan peti ais tu. Kena tenchnician dari Samsung yang datang sebab peti ais tu masih dalam warranty. Masa tu, "Oh my, seminggu tu lamanya". Tapi terpaksa jelah tunggu, dan dari Isnin sampai Jumaat tu, beli ais setiap hari untuk sejukkan lauk. Tak tahulah korang faham ke tak situasi ni, setiap hari keluar, naik kereta ke kedai, waktu petang yang panas, pastu balik rumah, angkat ais masuk rumah, kemas ais dalam kotak yang mencair, dan masukkan ais yang baru kemudian lap lantai. Ais tu berat, dan bukannya ada orang laki untuk mengangkat. Situasi ni berterusan dari Isnin sampai Khamis. Pastu hari Jumaat tu, orang Samsung tu tak datang juga dan kitorang call dealer Cina tu dan dia kata dah call Samsung Customer Service. Dealer cina tu pulak suruh kitorang call Samsung. Kitorang pun call lagi Samsung Customer Service, dia buat report number dan blah blah blah, explain masalahnya. Sekarang ni, dia keluarkan report number yang pertama. Tunggu tiga hari bekerja dan technician akan attend the problem. The Heck!!! So, tunggu lagi sampai minggu berikutnya.

Kita tak boleh tahan dah, mak kita pun cakap kena buang je lah lauk-lauk ni. Weyh, mahal dan banyak tu. Tak taulah kalo orang banyak duit, ni masalah kecik kot. Sabar kita pun dah menipis, baca servis manual pun tak membantu. Kita google, dan jumpalah satu cara yang mungkin boleh dilakukan. Mengikut pembacaan kita, tutup suiz dan biarkan ais mencair secara manual untuk 12-24 jam, lepas tu baru on balik suiz. Kita pun buatlah macam tu dan tunggu. Esoknya, mak kita kemas la peti ais sebab dah bersemut dan basah sikit kat bahagian dalam. Lepas tu, on balik. Dan suhu peti ais menurun gradually dan berada dalam range yang sepatutnya. Masa tu, happy sangat. Mak kita pun lega, dan kita pun harap tak berulang lagi masalah ni.

Hari Isnin, Selasa, dan Rabu, orang Samsung takde call kitorang balik. Hari Isnin, Selasa minggu kedua tu, kita sangat busy menguruskan beberapa perkara di KL. Hari Rabu tu, suhu peti ais dah start menaik. Macam kali pertama. Call Samsung untuk semak progress report pertama kitorang. Samsung Customer Service (SCS) tu check, tanya balik kitorang, "Eh, technician tak datang lagi ke?". Kita macam, "Apalaahh lurus bendul dorang ni". Mengikut sistem dorang yang canggih tu (kononnya), job dah cancel katanya customer suruh arrange hari lain. Amboih, hangin sungguh kita. Entah bila pula technician call, entah bila kitorang cancel. Bila tanya SCS, bila technician call, dengan siapa dia bercakap, nombor apa yang dia call, semua tak dapat jawab. Kantoi!!! Pecah tembelang dan busuk sungguh bau tembelang tu. Bagi meredakan keadaan, SCS tu pun buatlah report yang kedua dan suruh tunggu tiga hari bekerja.

Hari esoknya, kita call lagi untuk track the progress. Kot tiba2 job cancel. As expected, job cancel dan reasonnya sama, katanya client cancel the job dan suruh schedule hari lain. Menyirap sungguh darah, tapi kita masih boleh kawal lagi nada suara walaupun dah agak tinggi. Kemudian, mak kita yang bercakap dengan SCS dan mak kita luahkan segala rasa tidak puas hati. Itulah, masa call, faham, faham, faham, dan faham tak kesudah. Tapi, habuk pun takde. So, tunggulah lagi tiga hari bekerja. Kita pun decide, buatlah lagi sekali, tutup suiz peti ais tapi kali ini, buat 24 jam untuk cairkan ais secara manual. Sebelum ini, 12 jam. Ini macam reboot balik peti ais la. Mengikut pemahaman kita, kita rasa ini masalah defrost dan kena buka panel belakang peti ais untuk check apa masalahnya. Tapi, tidaklah kita berani nak buka, kot macam tikus membaiki labu. Beberapa hari lepas tu, call lagi dan respon yang sama, "Technician tak datang atau call ke?". Kita rasa macam nak terajang dinding tapi kita cakap, "Tak, apa masalahnya". Panjanglah kisahnya, dan setelah disemak dengan sistem yang canggih bebenor, job cancel, reason yang sama. Memang cekap dan bagus servisnya. Buatlah report yang ketiga, dan disuruh tunggu tiga hari bekerja. Macam dibodoh-bodohkan rasanya. Kali ni, tak cairkan ais dah secara manual. Penat dah.

Tunggu lah, dan kitorang gi kedai dealer dan jumpa dengan taukenya. Hari yang pergi ni, hari Selasa (24 Jun). Pekerjanya, Yip tak maklumkan pada taukenya, Tan pasal masalah ni yang dah berlarutan. Bila kitorang datang kedai, mula-mula cakap dengan Taukenya, Tan. Pastu gi jumpa Yip, kitorang ikutlah Tauke Tan dan bila nampak kitorang, berlari Yip ke arah mejanya dan bukak buku laporan. Taukenya, Tan marah kot sebab cakap Bahasa Cina dan muka ketatnya. Dia kata akan settlekan dan akan call Samsung. Beberapa minit lepas tu, ada orang dari Samsung call. Techniciannya, laki Cina. Arrange waktu akan datang untuk betulkan peti ais, dia boleh datang Khamis. Katanya, Khamis pagi, Rabu tak boleh. Sebab busy dengan appointments lain. Oklah, Khamis pagi. So, tunggu la lagi sehari.

Hari ini (Khamis), pukul 10 pagi, kita call suruh adik kita cakap untuk check dia akan datang ke tak. Technician cina tu kata, dia baru nak ke office dan semah schedule. Petang ni, lepas pukul 1 petang, baru boleh datang. Kita macam, nak menyumpah dalam hati. Kalau dia keluar tepat 1 petang, kita anggarkan pukul 3 petang baru nak sampai. Itu pun kalau sharp keluarnya. Entahlah, kita dah bosan. So, tunggu lah. Itu pun tak pasti kalau dia datang ke tak, kot petang karang dia kata "Owh, busy lorh. Kena datang esok lorh". Memang kita akan harap SAMSUNG akan gulung. Kita bengang sangat sebab menyebabkan perjalanan kita nak balik kampung di Pahang tertangguh-tangguh. Kita memang nak balik, kesian kat Wan dan Atok, asyik call. Entah bila dapat jumpa sebab nanti tak lama lagi nak mula kerja, dorang ni bukannya makin lama makin muda. Makin lama makin tua. Tapi Samsung punya masalah ni menyusahkan hidup. Selain itu, nak call lagi tanya, sepuluh kali sekejap call. Kalau call, cakap explain masalah dari A sampai Z. Pastu, report number, dengan SCS asyik faham, faham, faham, faham, dan faham. BOSAN!!!

Pengajaran dari kes kita ni, pastikan korang tahu perkhidmatan pelanggan tu bagus ke tak sebelum beli barang. Masa beli, memanglah semua bagus. Bila dah dapat duit kita, semua jadi haprak. Cakap tak serupa bikin. Hampeh.

Ok, tu jer setakat ni. Maaf sebab entry ni agak kasar, disebabkan emosi yang agak terganggu. Take care, folks. Salam w.b.t.

4 comments:

  1. At the end apa yg rosak ye? Sbb rasanya model fridge kita sama. Simptom masalah yg sama. Saya panggil service dr luar, nak RM700.

    ReplyDelete
  2. At the end apa yg rosak ye? Sbb rasanya model fridge kita sama. Simptom masalahvyg sama. Saya panggil service dr luar, nak RM700.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahal tu RM700. Saya punya peti ais masa tu nasib baik dalam warranty lagi. Sebulan sebelum tamat warranty. At the end yg rosaknya adalah sensor. Sensor dlm peti ais tu. Macam a piece of wire. Replaced it then everything ok.

      Delete
  3. Samsung model ape? Afe code model tak? Nak tau jgk sbb tgh nak beli samsung brand

    ReplyDelete

What is on your mind? Share it with me :D

See you at the next pit stop