Monday 13 October 2014

Muhasabah - Kematian

Salam w.b.t.

Pernah tak jantung korang tiba-tiba berdebar tanpa sebab yang pasti? Rasa tak keruan, gementar dan takut silih berganti.

Minda korang pun berfikir dan berusaha untuk memahami apa yang sedang berlaku. Di mana silapnya sampai rasa tiba-tiba macam ini.

Bila berfikir, berfikir, dan berfikir sampailah ke satu masa - kita pun berkata pada diri sendiri, "Allah, aku nak mati ke?".

Ya, tak tipu. Itu yang aku lalui sejak dua menjak ini dan aku rasa takut.

Bila aku tidur, aku fikir, "Macam mana hari esok?".

Rasanya dah lama aku tak muhasabah diri khususnya mengingatkan diri aku pasal kematian. Mungkin terlalu leka merencana kehidupan di atas dunia sehingga lalai merancang untuk menghadapi kehidupan yang kekal, alam akhirat.

Kematian, kepulangan abadi yang pasti setiap kita akan lalui seperti yang telah ditetapkan di Luh Mahfuz. Ketibaannya tidak terawal sesaat dan tidak terlewat sesaat.

Bila aku buat quick checklist pasal diri aku, amalan aku, dan apa yang aku buat selama ini, "Allah, aku tak bersedia. Aku takut Ya Allah. Banyak lagi yang aku perlu lakukan dan perbetulkan, berilah aku masa lagi".

 Macam-macam yang terlahir di benak kepala.

Amal ibadat aku pun sekadarnya sahaja.

Macam mana dengan emak dan adik-adik aku?

Aku tak sempat berbakti lagi.

Aku tak minta maaf dan ampun lagi.

Macam mana laluan aku untuk ke alam satu lagi? Cantikkah? Burukkah?

Bersediakah aku? Sudah tentu tidak!

Cukupkah apa yang aku lakukan selama ini? Kepada keluarga, kawan-kawan, masyarakat, agama, dan dunia.

Berilah aku masa lagi.

Tak dapat aku bayangkan penyesalan seandainya aku tak memanfaatkan detik-detik kehidupan aku atas muka bumi ini.

Takutnya kalau-kalau aku tergolong dalam golongan orang yang rugi. Nauzubillah.

Gentarnya hati aku ini bila aku bayangkan aku hanya seorang diri nanti.

Tiada emak, adik, keluarga, kawan, dan semuanya. Seorang sahaja.

Sukar, tetapi aku anggap ini sebagai perasaan yang dititipkan Allah SWT untuk memanggil hambaNya yang leka ini.

Panggil aku agar aku kembali mengingatiNya setiap masa. Meningkatkan amal ibadat aku dan berusaha untuk mendapatkan tempat yang terbaik di akhirat nanti.

Syurga - tempat yang terbaik tetapi aku rasa segan kerana rasa macam tak layak. Tetapi, aku sudah semestinya tak mahu ke tempat yang bertentangan dengan syurga.

Oleh itu, aku harap aku masih ada masa untuk menebus perkara yang lepas dan melakukan yang terbaik.

Membetulkan niat, meningkatkan keimanan aku, dan menyiapkan diri untuk pulang ke kampung halaman, akhirat.



No comments:

Post a Comment

What is on your mind? Share it with me :D

See you at the next pit stop