Thursday 9 October 2014

Sentap Hati Mak, Nak


Semalam 8 Oktober, aku kena ambil suntikan vaksin Hepatitis B sebab sebulan yang lepas dah amik suntikan Hepatitis A. Untuk suntikan vaksin peringkat ketiga, beberapa bulan akan datang. So, kali ini satu suntikan jelah dan tak minta surat dari SLB dan pergi ke klinik biasa je, malas nak gi panel klinik di KL semata-mata untuk satu suntikan. Pagi ni pun pergilah Klinik 1Malaysia yang dekat dengan rumah, tapi takde vaksin ni. Pergilah pula ke Klinik Kesihatan Ulu Yam Lama, dan sekali lagi takde juga vaksin ni. Mak kata kalau nak senang dan murah, pergi lah Hospital Kuala Kubu Bharu. Aku pula mcm malas nak gi jauh2, so suggest kita gi je lah klinik swasta area Batang Kali. Lepas tu, pergilah ke Poliklinik Syifa.

Masa daftar kat kaunter, sambil daftar, jururawat tanya lah macam-macam; kenapa nak ambil, vaksin peringkat berapa, kerja apa, kerja mana, bla bla bla. Aku pun jawab je lah semua soalan tuh. Nurse tu bahasakan "kau", sempoi jer kan. Jururawat tu pun semak buku vaksin yang ak bawa, mungkin nak make sure takde salah enjet. Lagi pulak ak tak bawak surat company. Dalam sibuk-sibuk tanya soalan, tetiba ada satu soalan yang sangat kontra dari yg lain keluar dari mulut nurse tuh.

Nurse: Dik, kau dah ada anak? Dah kahwin belum?
Aku: Erm, saya baru habis belajar. Tak kawin lagi dan takda anak lagi.
Nurse: Ooo..baguslah tuh. Kalau tak, kesian anak kau.

Aku senyum je, tapi, sentap hati mak nak. Bila orang tanya macam ni, terkedu jugaklah. Mungkin sebab nampak dah tua dan berusia kot. Haha...

Tak lama lepas tu, gi amik suntikan. Doktornya laki, tapi ramahlah dan banyak tanya soalan. Rupanya, anak dia pun belajar engineering dari Uni Wollonggong, tak silap kita dan kerja dengan Exxonmobil dah 10 tahun. Masa lepas abis belajar, anak dia based di Texas utk 4 tahun. Doktor ni pun paham lah jugak selok-belok industri sebab dia tanya soalan yg cerdik. Inspiring sungguh bila jumpa orang-orang yg suka share pandangan dan pengalaman :)

No comments:

Post a Comment

What is on your mind? Share it with me :D

See you at the next pit stop